Locatie 1: Ter hoogte van het Muntplein
De eerste mogelijke locatie ligt ter hoogte van winkelcentrum Muntplein, tussen de aansluiting van de Batauweg met de Florijnburg en Penningburg.
Resultaten verkeerskundige analyse
Uit het verkeerskundig onderzoek zijn de volgende zaken naar voren gekomen voor deze locatie ter hoogte van het Muntplein (locatie 1):
- Met een afsluiting ter hoogte van het winkelcentrum Muntplein blijft het winkelcentrum maximaal bereikbaar voor inwoners van Batau Zuid (Penningburg) en Batau Noord (Florijnburg).
- Een afsluiting ter hoogte van het winkelcentrum draagt in mindere mate bij om het autoverkeer uit Batau op de A.C. Verhoefweg te krijgen. Autoverkeer dat van en naar de wijk gaat kunnen via de Heemraadsweide en Middenweide om de afsluiting heen rijden, of de A.C. Verhoefweg gebruiken als alternatief.
- De verwachting is dat verkeer dat van de rijksweg A2 komt en binnendoor naar de A12 wil rijden door de afsluiting de Batauweg zal mijden en zal gaan rijden via de A.C. Verhoefweg. Sluipverkeer op de Nedereindseweg wordt door een afsluiting op deze locatie minimaal ontmoedigd.
- Op het aangrenzende woonerf Vosseweide en de parkeerterreinen Penningburg en Florijnburg zijn extra maatregelen nodig om te voorkomen dat gemotoriseerd verkeer het erf of parkeerterrein gebruikt als sluiproute.
Locatie 2: Ter hoogte van de Nedereindseweg
De tweede mogelijke locatie ligt tussen de aansluitingen van de Batauweg met de Nedereindseweg en Dukatenburg.
Resultaten verkeerskundige analyse
- Een afsluiting net ten zuiden van het kruispunt Batauweg-Heemraadsweide draagt in hoge mate bij aan de doelstelling om autoverkeer uit de wijk, op de A.C. Verhoefweg te krijgen. Er ontstaat een scheiding tussen Batau Zuid en Batau Noord. Autoverkeer dat van en naar de wijk gaat wordt door deze locatie gedwongen de A.C. Verhoefweg te gebruiken.
- De verwachting is dat verkeer dat van de rijksweg A2 komt en binnendoor naar de A12 wil rijden door de afsluiting de Batauweg zal mijden en zal rijden via de A.C. Verhoefweg. Ook sluipverkeer op de Nedereindseweg wordt door een afsluiting op deze locatie ontmoedigd.
- Verkeer dat de Nedereindseweg wil gebruiken om naar een andere stad of dorpskern te rijden moet hiervoor een stuk omrijden, waarmee naar verwachting het gebruik van de Nedereindseweg zal afnemen.
- Winkelcentrum Muntplein blijft voor verkeer vanuit Batau Zuid bereikbaar. Niet meer via de Batauweg, maar via de A.C. Verhoefweg. De winkels aan de Walnootgaarde blijven voor bewoners van Batau Noord bereikbaar via de A.C. Verhoefweg en vervolgens de Barnsteendrift en Batauweg. Bij deze locatie van de afsluiting zijn geen omrijroutes door de wijk om de afsluiting heen mogelijk.
Locatie 3: Ter hoogte van de Walnootgaarde
De derde mogelijke locatie ligt tussen de aansluitingen van de Batauweg met de Andreasgaarde en de Walnootgaarde.
Resultaten verkeerskundige analyse
Uit het verkeerskundig onderzoek zijn de volgende zaken naar voren gekomen voor locatie 3:
- Door een afsluiting te realiseren net ten noorden van de Walnootgaarde wordt verkeer dat van de A2 af komt en de Batauweg gebruikt om ‘binnendoor’ naar Utrecht te gaan en verkeer dat via de Batauweg en de Nedereindseweg naar De Meern/Leidsche Rijn, Montfoort of Gouda gaat, ontmoedigd.
- Verkeer dat in de wijk een andere optie zoekt, kan via de woonerven aan de Kasteeldrift, Kloosterdrift en Burchtdrift alsnog de Batauweg bereiken. Op deze woonerven zijn extra maatregelen nodig om gemotoriseerd verkeer te ontmoedigen deze erven als route te gebruiken.
- De Walnootgaarde blijft ook voor publiek uit Batau Noord goed bereikbaar via de A.C. Verhoefweg en Barnsteendrift. Winkelcentrum Muntplein blijft via de A.C. Verhoefweg en Batenburg goed bereikbaar voor verkeer uit Batau Zuid).